‘Iedereen luisterde gebiologeerd’

Dwarskijker

Voor kinderen is het omgaan met dementie bij een ouder een verdrietig proces. Om meer begrip te creëren en de wereld van iemand met dementie beter te begrijpen, organiseerden Han en Katja Brom - zorgondernemers van Herbergier Terborg - daarom een workshop met Dionne Schellekens, docent bij de HAN en expert geriatrie.

Via haar opleiding specialistisch Verpleegkundige Geriatrie en Gerontologie komt Katja in contact met Dionne. Haar visie inspireert Katja. ‘‘Ik dacht gelijk: ‘Dit moet met onze Herbergier gedeeld worden.’’’

Wetenschappelijke onderbouwing

Dionne heeft in februari daarom voor zowel de wettelijk vertegenwoordigers als de medewerkers een workshop gegeven. Tijdens de bijeenkomst neemt Dionne je in Jip- en Janneketaal mee in het ouder wordende brein en vertelt zij wat dementie met iemand doet. Dat doet zij op een cabaretachtige wijze. ‘‘Iedereen luisterde gebiologeerd’’, vertelt Katja.

Waarom werkt een bepaalde reactie wel positief en sommige reacties niet bij mensen met dementie? Aan de hand van wetenschappelijke onderbouwing en dagelijkse voorbeelden geeft Dionne meer inzicht in het brein van mensen met dementie. ‘‘Velen herkenden zich in de praktijkvoorbeelden.’’

Werelden bij elkaar brengen

Als voorbeeld haalt Dionne het neerzetten van een kopje thee achter de bewoner langs aan. Daardoor kan iemand schrikken of de beker wegslaan. ‘‘Want voor iemand met dementie bestaat wat achter hem gebeurt niet’’, legt Katja uit. ‘‘Maar doordat je dat voortaan weet, kan je jouw bejegening daar eenvoudig op aanpassen en krijg je een hele andere reactie.’’ Aan de hand van dit soort voorbeelden leren zowel de medewerkers als de wettelijk vertegenwoordigers meer begrip voor de bewoner te tonen, zich te verplaatsen in diens perspectief en hun eigen houding aan te passen.

‘‘Kennis over dementie leidt tot meer begrip, verbetert het contact en vermindert teleurstelling’’

Katja ziet dat familieleden van een bewoner met dementie vaak verdriet hebben. Bijvoorbeeld omdat ze zich ongemakkelijk voelen, niet weten wat ze moeten zeggen of wanneer een ouder hen niet meer bij naam kent. ‘‘Door meer kennis te krijgen over dementie kan je een hoop teleurstelling weghalen en het contact verbeteren.’’ Want door meer kennis leer je iemand beter te triggeren voor een reactie. ‘‘Zo komt jouw wereld en die van iemand met dementie dichterbij elkaar.’’

Kijk naar de mens

De wettelijk vertegenwoordigers zijn enthousiast met de praktische tips. ‘‘Wat zij hebben geleerd, passen zij toe en daardoor ervaren zij meer rust.’’ De boodschap sluit volgens de zorgondernemer goed aan bij de filosofie van Herbergier Terborg: ‘‘Kijk naar de mens, niet naar de regels. Beweeg mee met de persoon en pas je aan.’’

Delen: