zorgboerderij starten, herbergier starten, kleinschalige zorg starten,

Geluk op de eerste plaats: ‘Bewoners bloeien op’

Tom & Ans Visser
Zorgondernemers Herbergier Harlingen

In de nok van Friesland runnen Tom en Ans Visser Herbergier Harlingen. In 2017 ging het zorgechtpaar van start en inmiddels kunnen ze een boek volschrijven over de bijzondere momenten die ze hebben meegemaakt. “Als we bewoners en familieleden in de tuin zien lachen, voelen we blije trots en voldoening.”

Ans werkt na haar studie hbo-v als verpleegkundige. Voor de liefde verhuist zij naar Rotterdam en gaat daar aan de slag als casemanager dementie. Via haar werk komt Ans in aanraking met de Herbergier. “Ik wilde kijken hoe het anders kon. Toen ik de Herbergier ontdekte, is het balletje gaan rollen.”

Sceptisch

Tom heeft een achtergrond als projectmanager in de financiële en IT-sector. Hij wil iets anders en laat zich omscholen om met mensen met een verstandelijke en psychiatrische beperking te werken. “Ik was net klaar toen Ans mij de Herbergier introduceerde”, vertelt Tom. “In het begin was ik sceptisch, want ik had geen ervaring met dementie. Maar Ans was zo enthousiast dat ze mij over de streep heeft getrokken om naar een informatiebijeenkomst te gaan.”

Na deze informatieve middag heeft Tom nog steeds twijfels, maar Ans enthousiasme is niet te stuiten. “Gaandeweg kreeg ook ik steeds meer zicht op het leven als ondernemer en werd ik enthousiast. We besloten in 2015 er samen voor te gaan.” Het stel verruilt met hun twee jonge kinderen de randstad voor het Friese Harlingen. “Die hebben hier ook hun draai gevonden.”

Waardig oud worden

Minder bureaucratie, veel tijd en aandacht voor de bewoners, de nadruk op het welzijn en de kans om zorg te verlenen zoals je het voor je eigen ouder zou willen. Redenen voor Tom en Ans om in 2017 hun eigen Herbergier te starten. “Waardigheid voor de bewoners zit hier in alles. Door de manier waarop we de zorg organiseren kunnen bewoners hun eigen dagritme volgen.” Ans vertelt dat ze in het verpleeghuis vroeger van hot naar her rende. “Hier vragen we in de ochtend aan de bewoners of ze gewassen of gedoucht willen worden en is er tijd voor make up. De verzorging is een gezellig momentje met elkaar.”

'We zorgen voor de bewoner alsof het onze eigen ouder is'

Hand in hand met waardigheid gaat keuzevrijheid. “We behandelen de bewoners als volwaardige volwassenen, kijken naar wat er nog allemaal wél kan en laten bewoners zo nodig met hulp keuzes maken. Dat geeft een groter gevoel van eigenwaarde”, aldus Tom. “Door die keuzevrijheid kunnen bewoners hun eigen ritme volgen. Bij ons heeft efficiëntie niet de hoogste prioriteit, maar het geluk van de bewoner.” Hij vervolgt: “We zorgen voor onze bewoners alsof het onze eigen ouder is. Bij elke beslissing vragen we ons af of dit een meerwaarde is voor de bewoner. De bewoner zetten we bij alles wat we doen voorop.

Zorg in de gewone wereld laten integreren     

Niemand wil opgesloten worden. Daarom zijn Herbergierbewoners vrij om naar buiten te gaan en zelf een ommetje te maken. “Een aantal geniet ervan om zelfstandig door Harlingen te lopen. Dat geeft ze vrijheid.” Inmiddels is de Herbergier een bekend straatbeeld. “Bewoners gaan naar hun eigen kapper of fysiotherapeut toe. We eten met z’n allen bij de poffertjestent, lunchen bij de viskraam of gaan samen even naar de Hema. We helpen de bewoners dat soort dagelijkse dingen te blijven doen. Want de bewoners moeten niet integreren in de zorg, maar de zorg moet integreren in de gewone wereld.”

'Als Herbergier-ondernemer creëer je zelf de randvoorwaarden'

Twee keer per jaar gaan Tom en Ans met de 17 bewoners om de tafel en bespreken ze hoe zij het wonen in de Herbergier ervaren. “Een bewoonster vertelde toen dat ze het fijn vindt dat ze vrij is om te gaan en staan waar ze wil, maar wel altijd op iemand kan terugvallen. Daar doen we het voor”, zegt Ans. 

Voordelen van het ondernemerschap

Voor Tom en Ans zit die vrijheid in het ondernemen. “Als zorgondernemer kan je zelf de randvoorwaarden creëren, de zorg inrichten die goed is voor de bewoner en inspelen op wat hij nodig heeft. Dat is mooi, maar kost ook tijd. Doordat wij er als zorgondernemer zo dicht op zitten, kunnen we het ook realiseren”, vertelt Tom. “Doordat we de bewoners zo goed kennen, zien we de mens achter de dementie en kunnen we inspelen op het karakter.”

Daarnaast maakt het ondernemerschap je als Herbergier wendbaar. “Zo werd ik laatst gebeld door Omrop Fryslân of ze een interview konden houden. Een half uur later stonden de verslaggever in de tuin en leidde het tot een mooi vlogproject over de Herbergier”, vertelt Ans. “Maar we zijn ook wendbaar qua beleid rondom bewoners. Door het kleinschalige karakter zijn de lijntjes korter, maken we sneller beslissingen en kunnen we die gelijk uitvoeren.”

Verschil maken

Het verschil maken wordt vaak gebruikt als marketingterm, “maar in een Herbergier zie je het elke dag in de praktijk”, vertelt het echtpaar. “We zien bewoners weer opbloeien.” Als voorbeeld haalt Ans een echtpaar aan dat op hun tenen liep om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, want het verpleeghuis was voor hen 'het einde van de wereld'. Ze aten slecht en gingen niet meer naar buiten. “Maar vanaf de eerste dag zaten ze tussen de bewoners in de woonkamer, ze aten goed en ze genoten van de dagelijkse dingen. Ze hebben hier een mooie tijd gehad.”

Ook voor familieleden biedt het rust. “Kinderen die ’s nachts geen oog dicht deden toen pa of ma nog thuis woonde en nu weer kunnen slapen en zorgeloos op vakantie kunnen gaan, omdat ze weten dat er goed voor hun ouder gezorgd wordt. Daar zit onze voldoening in”, vertelt Tom.

Van projectmanager naar zorgondernemer

Voor Tom was de ommezwaai van de financiële en IT-wereld wennen. “Voorheen was ik druk met plannen en risico’s uitsluiten. In de Herbergier leer je snel flexibel te zijn. Het is mensenwerk waardoor geen dag hetzelfde is.” Tom vertelt dat de combinatie van Ans en zijn achtergrond tot een natuurlijke rolverdeling leidt. “Ans zit op de zorg en ik verzorg meer de boekhouding, personeelszaken en de logistieke kant. We zitten vaak op één lijn en kennen elkaars valkuilen en kwaliteiten. Zo vullen we elkaar goed aan.”

'Je leert samen een bedrijf te runnen'

De afgelopen drie jaar waren intens, bijzonder en leerzaam. “Je bouwt het van de grond op”, vertelt Tom. “Het ondernemer zijn was al een grote leerweg voor mij. Voorheen keek ik door een werknemersbril ook al had ik een leidinggevende functie. Nu zie je alle kanten die bij de zorg komt kijken en draag je verantwoordelijkheid voor je eigen bedrijf. Communicatie is daarbij essentieel”, vult Ans aan. “Je ziet het plaatje van A tot Z, leert samen een bedrijf runnen en bouwt op de kennis en ervaring die je opdoet.” Drie jaar verder stuurt het echtpaar een betrokken team van 28 medewerkers aan om voor hun 17 bewoners te zorgen. “We blijven voortborduren en bouwen op het warme thuis dat we met z’n allen hebben neergezet.”

Meld je aan voor onze informatiebijeenkomst

Net als Tom en Ans aan de slag met je eigen Herbergier? Kom dan in contact met onze Herbergier-ondernemers op een webinar of informatiebijeenkomst en ontdek de voordelen van je eigen Herbergier. Meld je hier aan >>.

 

Delen:

Herbergier Piershil
Matthijs & Nanja Bakker
Zorgondernemers Herbergier Piershil
Herbergier Zoetermeer, wijkboomgaard Zoetermeer, Hof van Segwaert, dementie Zoetermeer, verpleeghuis Zoetermeer, ouderenzorg Zoetermeer, werken zorg Zoetermeer, vacature verpleegkundige Den Haag, vacature verpleegkundige Zoetermeer
Suzanne Verboon
Activiteitencoördinator wijkboomgaard
Herbergier Olst, HerbergierVerbindt, Herbergier Overijssel, dementiezorg Overijssel, verpleeghuis overijssel, kleinschalig zorgen overijssel,
Lon Hooghoudt
Persoonlijk assistent
Mis niks van de kleurrijke verhalen van de Herbergier

Schrijf u in voor de nieuwsbrief HerbergierVertelt!