‘Zorg baseren op mensen, niet op de organisatie’

‘Zorg baseren op mensen, niet op de organisatie’

Wilma & Martien
Zorgondernemers

Midden in de Randstad bevindt zich een oase van rust. Herbergier Zoetermeer telt 16 vertrekken en ligt vlakbij de winkels als de natuur. Zorgondernemers Wilma de Ru en Martien Groenevelt runnen sinds 2013 met veel plezier hun Herbergier. ‘‘Ons uitgangspunt is dat onze bewoners zo veel mogelijk nog zelfstandig hun eigen manier van leven kunnen voortzetten.’’

Het zorgavontuur begint in 2010 wanneer Wilma en Martien contact opnemen met De Drie Notenboomen, franchisegever van de Herbergier. Martien werkt heeft dan nog een praktijk voor psychotherapie. Wilma werkt als verpleegkundige en later in de directie en bestuur van verzorgings- en verpleeghuizen. Zij is de reguliere zorg helemaal beu. ‘‘Ik wilde ergens werken waar zorg gebaseerd is op contact met mensen in plaats van de organisatie.’’ Na een informatiebijeenkomst en rondleiding in Herbergier Grathem is het voor het stel duidelijk: ‘‘Dit willen wij ook!’’

‘‘Zoetermeer? Daar wilden we niet dood gevonden worden’’

De diversiteit is volgens het stel een gouden combinatie: ‘‘Wij denken dat onze verschillende achtergronden een unieke combinatie vormen, waarmee we mensen met geheugenproblemen een optimale woonplaats kunnen bieden met een fantastisch team medewerkers.’’ Wilma en Martien doorlopen succesvol de selectiegesprekken en bespreken met De Drie Notenboomen de locatie voor hun Herbergier. Een nieuwbouwproject in Zoetermeer? ‘‘Daar wilden we niet dood gevonden worden’’, reageert het stel. Maar na het bekijken van de bouwtekeningen en omgeving zijn Wilma en Martien om. Na een lange bouwperiode is het eindelijk zover op 18 april 2013. De eerste bewoners worden verwelkomd. ‘‘Binnen veertien dagen hadden we zestien bewoners in huis. Fantastisch!’’

Warm bad

Herbergier Zoetermeer fungeert als een bruisende ontmoetingsplek die mensen verbindt. Zo functioneert de Herbergier als leerbedrijf, zodat gepassioneerde stagiaires opgeleid kunnen worden tot mensgerichte zorgverleners. Medewerkster Mary van Koolwijk werkt vanaf de start in de Herbergier en ervaart het als een warm bad. ‘‘Vanaf het allereerste begin voel ik mij zeer thuis in de Herbergier. Ik ga met een groter gevoel van tevredenheid naar huis.’’

‘‘Ik ga met een groter gevoel van tevredenheid naar huis’’

Voor familieleden van huidige en overleden bewoners staat de deur ook altijd open. Huiselijkheid, gastvrijheid en persoonlijke aandacht zijn enkele essentiële aspecten die centraal staan in de Herbergier van Wilma en Martien. ‘‘De familieleden hebben ons daarom in het ARGO-onderzoek op een paar punten met 100 procent tevredenheid beoordeeld. Daar zijn we gelukkig mee’’, reageren Wilma en Martien. ‘‘De familie is blij met de zorg en onze bewoners zijn gelukkig. De sfeer onderling is ook warm.’’

Blijven bouwen aan mensgerichte zorg

De missionstatement van Wilma en Martien is leven en zorg onderdak. ‘‘De betekenis hiervan is: onderdak bieden aan mensen met geheugenproblemen. Dit vraagt om veiligheid bieden, vriendschap, empathie, bereidheid om er te zijn voor de ander, humor, communicatie en respect.’’ Wilma en Martien willen een betekenvolle hulprelatie met de gasten ontwikkelen. ‘‘Wij vatten eigen regie daarom op als niet gedwongen worden, maar juist ruimte voor eigenheid. Wij willen een nieuw thuis bieden waar iedere bewoner zich geborgen, gezien en gehoord voelt.’’

Over de toekomst zijn zorgondernemers Wilma en Martien positief. Tot hun pensioen willen zij zich blijven bouwen aan een goede kwaliteit van zorg, waarbij mensgerichte zorg centraal staat.

[In 2020 hopen de ondernemers hun Herbergier over te kunnen dragen aan enthousiaste en bevlogen opvolgers. Wie interesse heeft kan zich aanmelden voor één van onze aanstaande infodagen of direct als kandidaat-zorgondernemer.]

Delen: