•  
  •  
  •  

WIE ZIJN WIJ?

Herbergier Zoetermeer is in april 2013 opengegaan. Het pand staat aan de rand van Zoetermeer in de buurt van Benthuizen, de Noord-AA en de Benthuizerplassen. Verder zijn er vlak bij het pand o.a. winkelcentrum, een gezondheidscentrum met huisartse en apotheek, parken, volkstuinen en ontspanningsmogelijkheden. Midden in de Randstad vindt u een oase van rust. In Herbergier Zoetermeer zijn 16 kamers voor mensen met een vorm van dementie, die niet meer zelfstandig kunnen wonen. Zelf wonen Wilma en Martien bij hun Herbergier en zijn over het algemeen 24/7 beschikbaar. Ons uitgangspunt is dat onze bewoners zo veel mogelijk nog zelfstandig hun eigen manier van leven kunnen voortzetten. Hun persoonlijke wensen voor wonen en begeleiding staat centraal. 

WAT DOEN WIJ?

In de Herbergier doet niets denken aan het beeld dat rond klassieke ouderenzorg hangt. De inrichting, het dagelijks leven, de manier van omgang met elkaar, alles is huiselijk en ongedwongen. De bewoners zijn niet gebonden aan het dagritme of het rooster van de zorgverleners. Ieder doet zo veel mogelijk naar eigen kunnen en in eigen tempo: opstaan, lichaamsverzorging, wandelen, familie of ander bezoek ontvangen. Samen naar de Dorpsstaat of lunchen in de Intratuin of luisteren naar een concertje van een mooi koor in de Herbergier. Wie kan en wil helpt mee met koken of dagelijks boodschappen doen. Uiteraard onder begeleiding. Of juist niet als een bewoner nog zelfstandig boodschappen kan doen. Bewoners kunnen deelnemen aan een bezoek aan de sportschool of het zwembad. Een georganiseerd uitje naar het Mauritshuis of naar de Vlindertuin. Even vis eten in Scheveningen. Gewoon leven mét alle benodigde zorg.

ONZE VISIE OP DE MENS

Ieder mens doet er toe. Wij gaan uit van de goede intenties van anderen en laten ruimte voor verschillen. Mensen, in welke hoedanigheid dan ook, zijn gelijkwaardig aan elkaar. We geven vertrouwen, staan elkaar bij en bevragen elkaar. Mensen zijn sociale wezens en hebben andere mensen nodig om tot bestaan te komen. We willen de ander echt leren kennen in zijn 'Zijn'. Ieder leven heeft zin en ieder mens is op zoek naar zingeving van het leven. De mens mag aanspraak maken op een rechtvaardige en zinvolle verzorging rechtens zijn menszijn. 

ONZE VISIE OP ZORG

Onze missionstatement is "leven en zorg onderdak". De betekenis hiervan is: Onderdak bieden aan mensen met geheugenproblemen. Daarnaast is de Herbergier onder een hoog dak gebouwd: de oorspronkelijke schuur van de boerderij, welke ooit actief was op het erf. Onderdak bieden aan mensen vraagt om veiligheid bieden, bekommernis, vriendschap, empathie, bereidheid om er te zijn voor de ander, waardevolle communicatie, humor en gekkigheid, respectvolle bejegening.

In onze Herbergier wonen mensen met geheugenproblemen. Zij kunnen uit alle lagen van de bevolking komen, want geheugenproblemen overkomen je, ongeacht de achtergrond. Ieder mens draagt bij op basis van zijn persoonlijke mogelijkheden. De zorg van mensen met geheugenproblemen in onze Herbergier is gericht op kwaliteit van leven. Kwaliteit van leven is een subjectieve ervaring en kent geen kwalitatieve kenmerken. Daarom spreken we liever over Goed Leven. Goed leven is het doel van de zorg. Ruimte voor geluk en leven.

We beseffen dat dementie een chronische aandoening is, dat de dementerende steeds zorgafhankelijker maakt. We willen niet zozeer de autonomie van de bewoner herbevestigen of herstellen, maar zorgen dat er betekenvolle hulprelatie ontstaat waar iets in heen en weer kan gaan: de zorgzame betrekking. Wij vatten daarom eigen regie op als niet gedwongen worden en als ruimte voor eigenheid. Wij willen een nieuw thuis bieden. Een thuis waar de bewoner geborgenheid ervaart en zich gezien en gehoord voelt en in tel is. Samen vormen we een woon- en leefgemeenschap, waarbij ook de verzorgenden gezien worden als huisgenoten. 

De deuren van een Herbergier zijn open. Bewoners kunnen zelf kiezen om even buiten te gaan zitten op ons heerlijke zonnige en grote terras of om even rond de Herbergier te wandelen. Als ze verder willen wandelen, gaat er gewoon een verzorgende mee. 

Bewoners verblijven hier, als ze dat willen, tot aan het levenseinde. Toch is het wonen in een Herbergier niet voor iedereen geschikt. Ernstige agressie of sexuele ongeremdheid kan niet in een groep met 16 dementerende mensen. Dan is een ander plekje soms beter. Ook zijn mensen met geheugenproblemen vanwege Korsakov niet echt op de goede plek in onze Herbergier. 

ONS TEAM

Ons team is divers opgeleid: verpleegkundigen, verzorgenden en anders opgeleide medewerkers. Een team met hart voor de bewoners, met hart voor de visie van onze Herbergier. Iedere dag wordt een mooie en fijne dag. Daar staan ze voor in. 

Voor meer informatie kunt onderstaand filmpje bekijken

 

KWALITEITSONDERZOEKEN

Onderzoek IGJ: geen verslag beschikbaar

Onderzoek externe audit ARGO: 

* 2014: eindcijfer      8,7

* 2016: eindcijfer      8,6

* 2018: eindcijfer      8,9

 

AANMELDEN

Stuurt u ons een e-mail met uw verzoek tot inschrijving. Dan sturen wij u een inschrijfformulier toe. De inschrijving is pas geschied als wij het inschrijfformulier ontvangen hebben.

Herbergier Zoetermeer

 

 

 

De ondernemers 
Herbergier Zoetermeer wordt geleid door Wilma de Ru en Martien Groenevelt. Wilma is BIG-geregistreerd verpleegkundige en jarenlang werkzaam geweest in de ouderenzorg. Eerst als verpleegkundige, later in de directie en bestuur van verzorging- en verpleeghuizen. Martien was onderwijsadviseur en had een praktijk voor psychotherapie. "Wij denken dat onze verschillende achtergronden een unieke combinatie vormen, waarmee we mensen met geheugenproblemen een optimale woonplaats kunnen bieden met een fantastisch team medewerkers".

Herbergier Zoetermeer

Zegwaartseweg 66a
2723 PB Zoetermeer
Nederland
Wij hebben momenteel geen plaats beschikbaar. Toch benieuwd? Neem gerust contact op:
0655305829 of 0653164474
zoetermeer@herbergier.nl

Rolstoel-4-daagse mei 2018

...

ARGO kwaliteitsonderzoek mei 2018

...
Vestigingen

Aardappelen schillen

Herbergier Zoetermeer

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich gehoord voelt, zeker in het geval van onenigheid. Als u ontevreden bent of het ergens niet mee eens bent, laat het ons dan zeker weten. Zo kunnen we kijken of we er samen uit komen.

Voelt u zich alsnog niet gehoord of komen we er onderling niet uit, dan beschikken wij over een klachtenregeling die voldoet aan de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Heeft u een klacht? Dan kunt u contact opnemen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris via herbergier@meld-het.nu.