Herbergier Bartlehiem, hoe zorg ook kan

Zorgondernemerschap

Sinds een maand zijn Rineke Rumph en Erik Boellen de trotse eigenaars van Herbergier Bartlehiem, waar ze nu dagelijks zorg dragen voor 18 bewoners. Rineke vertelt enthousiast: “Ik sta iedere dag op met een goed gevoel. Het is fijn dat wij zelf aan het roer staan. En mogen bedenken: ‘Hoe kunnen we de Herbergier zo inrichten dat medewerkers nog meer tijd hebben voor bewoners.”

Regelgeving had alles overgenomen

Rineke is tot verpleegkundige opgeleid in Utrecht en werkte de afgelopen jaren op de poli reumatologie in het ziekenhuis. Erik heeft achttien jaar in het onderwijs als docent en teamleider gewerkt. Beiden liepen de laatste jaren in hun vakgebied aan tegen dezelfde muur van protocollen en regelgeving. Rineke: “Wantrouwen maakte soms plaats voor vertrouwen.” Erik vult aan: “De regels waren naar ons idee te leidend, dat schuurde wel eens met ons gevoel en intuïtie." Tijdens coronatijd ontstond bij het stel ruimte om na te denken over de invulling van hun werk. Een advertentie over kleinschalig wonen voor mensen met dementie, bracht hen op het idee om zorgondernemer te worden. De veelzijdigheid van het ondernemen, de korte lijnen en de persoonlijke aandacht voor de bewoners: het sloot naadloos aan bij hun visie en behoefte.

Ondernemers Herbergier Bartlehiem Rineke en Erik

Nabuurschap in Friesland

Het koppel meldde zich aan voor het selectietraject en raakte er steeds meer van overtuigd dat het zorgondernemerschap bij hen paste. De vraag was nu, waar?  Ze waren bereid om vanuit Friesland naar een ander deel van Nederland te verhuizen. Maar ze hadden geluk. Judith en Oeds van Herbergier Bartlehiem hadden toevallig na tien jaar ondernemerschap besloten om te stoppen. Erik weet het nog goed: “We zijn meteen de volgende dag in de auto gestapt. Er was direct een klik met zorgondernemers Judith en Oeds. Ook de locatie en het team vonden we geweldig.” Ze hoefden er niet lang over na te denken. Rineke en Erik wonen al 18 jaar in het Noorden en de gemeenschapszin die er heerst vinden ze nog steeds bijzonder.  “Dit wordt in het Fries Mienskip genoemd. Ook in Bartlehiem hebben ze dit hoog in het vaandel staan”, aldus Rineke.

Open deur betekent veel voor bewoners

Dat buren naar elkaar omkijken is een geruststellend gevoel voor de ondernemers,  aangezien Herbergiers een ‘open deur beleid’ hanteren. De buitendeuren van de Herbergier zijn dus altijd open voor bewoners die naar buiten willen. Al meteen in hun eerst week werd er een bewoonster thuisgebracht, die een flinke wandeling had gemaakt, door een vriendelijke buurman: “Ik heb toch even de familie gebeld om ze op de hoogte te stellen. Maar die staan er gelukkig volledig achter dat de bewoonster de vrijheid krijgt”, legt Rineke uit.

Het koppel had aanvankelijk geen ervaring met een ‘open deur beleid’ en moest even wennen aan het idee. In de dagelijkse praktijk zien ze hoeveel het betekent voor de bewoners. Rineke: “Het team houdt de bewoners goed in de gaten. Ze lopen bijvoorbeeld vaak gezellig een stukje mee.” Erik vertelt geestdriftig: “Je ziet dat het werkt. Ouderen, die hun hele leven vrij zijn geweest, willen die verworvenheid nu ook niet kwijt. Als je bewoners met dementie de vrijheid geeft, vermindert de drang om erop uit te gaan ook. Het gevoel dat het kan, is genoeg.”

Meld je aan als zorgondernemer

Het stel is dankbaar dat ze het bijzondere werk van ondernemers Judith en Oeds mogen voortzetten en  voelt zich na een maand helemaal thuis. “Als is het soms keihard aanpoten. De Herbergier past ons als een jas.”

 Wil je net als Rineke en Erik een eigen Herbergier runnen? Meld je dan aan voor de infomiddag en leer meer over het zorgondernemerschap.

Herbergier Bartlehiem

Delen: