Kwaliteitsbeeld Herbergier Tiel 2025
Inhoudsopgave
Ervaringen van onze bewoners. 5
De wensen en behoeften van onze bewoners. 6
Inleiding
Voor u ligt ons kwaliteitsbeeld. Wij laten u graag zien hoe wij in onze Herbergier werken aan kwaliteit van zorg. In onze Herbergier wordt samen geleefd, gewerkt en geleerd. Naast een terugblik op afgelopen jaar kunt u mee vooruitkijken naar het komende jaar. Een nog beter beeld krijgt u als u gewoon eens langskomt voor een kopje koffie. U bent van harte welkom!
Dit kwaliteitsbeeld is tot stand gekomen vanuit het Generiek kompas 'Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. Het Generiek kompas is een kwaliteitskader en gaat over langdurige zorg en kwaliteit van bestaan van mensen met een zorgvraag thuis, in de wijk of in het verpleeghuis.
Het kompas legt meer dan voorheen nadruk op het voorkomen van een grotere zorgvraag door te kijken wat zorgvragers zelf, of samen met hun netwerk, kunnen en hoe de zorg daarop kan aansluiten. Zo ligt de regie meer bij mensen en hun netwerk, wat bijdraagt aan kwaliteit van bestaan. Beschikbare professionele zorg en ondersteuning kan op deze manier zo goed mogelijk worden ingezet. Ook onderschrijft het kompas het belang van de persoonlijke ervaringen van bewoners, naasten, en medewerkers in het verbeteren van kwaliteit.
Het kompas beschrijft het belang van transparantie over kwaliteit. Door onze kleinschaligheid en korte lijnen weten we wat belangrijk is voor onze bewoners, naasten, en medewerkers. Dit helpt ons om inzicht te krijgen in hoe onze bewoners en naasten de geboden zorg ervaren, en stelt ons in de gelegenheid om continue onze doelen op te stellen en bij te stellen. Met dit kwaliteitsbeeld laten wij zien hoe we werken aan de kwaliteit van zorg, en willen wij aan de buitenwereld laten zien wat onze visie op zorg is, en hoe wij leren en ontwikkelen vorm geven. Het is vormgegeven rond de bouwstenen van het Generiek Kompas.
We zijn heel trots op het wonen, leven en werken samen met onze bewoners en medewerkers in onze Herbergier en wat we met elkaar bereiken. We wensen u veel leesplezier.
Onze Herbergier
In onze Herbergier wonen en leven mensen met geheugenproblemen zo gewoon mogelijk samen. Dat doen we in een huiselijke sfeer waarbij zoveel mogelijk tegemoet gekomen wordt aan ieders persoonlijke wensen en zorgvraag. We zijn ervan overtuigd dat dit de kwaliteit van het leven van de bewoners en hun welzijn bevordert. Wij vinden waardigheid, veiligheid, en (keuze-)vrijheid heel belangrijk voor onze bewoners. De huiselijkheid, rust en persoonlijke aandacht garanderen een zo veilig mogelijk thuis. Relevante wet- en regelgeving wordt gerespecteerd. …verder aanvullen
Herbergier Tiel wordt gekenmerkt door persoonsgerichte zorg. De medewerkers gaan eerst een relatie aan en werken vanuit deze relatie. De medewerkers van Herbergier kennen de bewoners zeer goed. Van iedere bewoner is een levensbeschrijving welke is opgenomen ons Elektronisch bewonersdossier “Zorgrapportage” (hierna: Zorgrapportage). Er wordt betekenisvol contact gemaakt en de bejegening is daar op aangepast. Er wordt met empathie en begrip gewerkt.
De medewerkers hebben regelmatig contact met de (wettelijke) vertegenwoordigers van de bewoners. Op die manier leren ze de bewoner nog beter kennen, wat de kwaliteit van zorg en begeleiding ten goede komt. Er is begrip voor de situatie van de mantelzorgers.
Met de familie en wettelijk vertegenwoordigers van de bewoners wordt, afhankelijk van hun behoefte, elke drie tot zes maanden, de zorg van de bewoner geëvalueerd.
Bewoners en bezoekers zoveel mogelijk geluksmomenten bezorgen in een zo veilig mogelijke omgeving.
In de Herbergier is de bewoner als mens altijd het vertrekpunt. Daarbij moet het gaan om alle levensdomeinen die voor de bewoner van belang zijn. De zorg en ondersteuning worden multidisciplinair en integraal vormgegeven en zijn dienend hieraan. Iemand met een zorgbehoefte is vooral iemand met een eigen geschiedenis, een eigen toekomst, eigen doelen, eigen context en eigen naaste(n). Het gaat om een integraal aanbod van verpleging, verzorging, behandeling, begeleiding, welzijn en wonen.
Vanaf het eerste contact met de bewoner wordt de zorg met behulp van hiertoe ontwikkelde zorginventarisatie documenten in kaart gebracht en uitvoerig stilgestaan bij het levensverhaal van een bewoner. Hierbij is een goede verhouding met familie en medewerkers essentieel. We hebben ons er in 2024 optimaal voor ingezet.
De kwaliteitsaudit van NewCom in 2024 heeft geleid tot een bovengemiddelde waardering van 9.3.
Bij zorgkaart Nederland was in 2024 het gemiddeld waarderingscijfer 9,5 uit 35 waarderingen.

Ervaringen van onze bewoners
Wij vinden het belangrijk dat onze bewoners verder leven zoals ze gewend zijn.
Met bloemschikken:
Of lekker wandelen:
Lekker zwemmen
Carnaval vieren:
Lekker eten:
Kortom: er wat moois van maken
De wensen en behoeften van onze bewoners
In onze Herbergier kunnen de bewoners in een warme respectvolle woonomgeving hun leven voortzetten zoals ze dat gewend zijn, vanuit eigen tradities, normen, waarden, en geschiedenis. We kennen de bewoner goed en werken vanuit deze relatie, wat de kwaliteit van zorg en begeleiding vergroot. Zo ontstaat een betekenisvol gesprek waarbij met empathie en begrip geluisterd wordt.
Het open gesprek met de bewoner
Een Herbergier wordt gekenmerkt door persoonsgerichte zorg. De medewerkers gaan eerst een relatie aan en werken vanuit deze relatie.
Door onze kleinschaligheid en nabijheid als zorgondernemers hebben we de mogelijkheid om de bewoners goed te leren kennen op persoonlijk niveau. kunnen we passende activiteiten aanbieden voor iedere bewoner Inwonende zorgondernemers hebben laagdrempelig contact met bewoners en hun naasten en leren zo elkaar goed kennen.
De ruime personele bezetting maakt het tijdens de dag en-avonddienst mogelijk om de bewoners tijdens één op één contactmomenten nog beter te leren en de zorg op maat af te stemmen. Hierdoor wordt veranderd gedrag snel herkend en er kan eerder een passende actie worden ondernomen. De bewoners worden respectvol benaderd.
Een bewoner in onze Herbergier krijgt activiteiten en uitstapjes aangeboden die passend zijn bij de hobby’s, wensen, interesses en geestelijke en lichamelijke mogelijkheden. Deze activiteiten zijn verderop in dit verslag beschreven. Als bewoners hun eigen gang willen gaan en geen behoefte hebben om iets te doen is hiervoor gelegenheid in het eigen appartement of in de regentenkamer waar een kleine bibliotheek is gevestigd.
De rol van het netwerk
Familieleden worden actief gestimuleerd om te participeren bij activiteiten, gezellig mee te eten of op bezoek te komen. Wanneer een bewoner in de Herbergier komt wonen wordt het beleid rondom calamiteiten besproken en vastgelegd met bewoner en familie. Er wordt geïnformeerd naar het bestaan van een wilsverklaring en welke wensen er zijn t.a.v. reanimatie en ziekenhuisopname.
Wij vinden het belangrijk dat niet alleen zorg wordt verleend aan de bewoner. De partner, familieleden en andere mantelzorgers hebben ook aandacht nodig om goed m te kunnen gaan met de ziekte van hun dierbare.
De rol van de medewerkers
In de Herbergier is veel en bekwaam personeel. Er is een mix van opleidingsachtergronden en het takenpakket van medewerkers is breder dan in de meeste verpleeghuizen. Naast persoonlijke verzorging, en welzijnsactiviteiten, ondersteunen zij familie, en doen huishoudelijke activiteiten zoals schoonmaken, het bereiden van de maaltijd en boodschappen doen.
in onze Herbergier zijn er gedurende de dag steeds minimaal vijf en in de avond vier gediplomeerde medewerkers aanwezig die gezamenlijk de zorg en begeleiding van 16 bewoners op zich nemen. Vaak aangevuld met een aantal stagiaires In de nacht is er een wakkere nachtdienst . De zorgondernemers wonen in de Herbergier en zijn dag en nacht paraat bij calamiteiten. Bij afwezigheid van de zorgondernemer is een verpleegkundige beschikbaar als 1e achterwacht.
Wat hebben we bereikt in 2024
In 2024 hebben alle medewerkers een leergang gevolgd bij een extern scholingsinstituut om dementie beter te leren begrijpen. Daarnaast zijn wij actief geweest in de begeleiding en de scholing van jonge enthousiaste studenten die passie hebben bij de zorg van dementerende ouderen. We zijn er trots op dat 2 verpleegkundigen bij ons zijn afgestudeerd en onderdeel zijn geworden van ons team.
Het gebruik van het digitale bewonersdossier (Zorgrapportage) is geoptimaliseerd en uitgebreid met meerdere formulieren waardoor problemen en behoeftes van de individuele bewoner beter in beeld kunnen worden gebracht en doelen geformuleerd en opgevolgd kunnen worden. Alle medewerkers gebruiken dit dossier om te rapporteren.
De kennis van de medewerkers over de achtergrond van de bewoners werd vergroot.
• Het digitale afteken systeem N-Care is volledig geïntegreerd in de werkwijze van de Herbergier Tiel en zorgt voor een verlaging van het risico op medicatiefouten.
• Ieder bewoner heeft een medewerker (meestal 2 medewerkers) als eerste verantwoordelijke (EVV’er). Deze houdt het welzijn van de bewoner in de gaten, onderhoudt contact met de familie over benodigdheden voor de bewoner en bespreekt kleine problemen.
Tijdens de periodieke evaluatie is hij/zij aanwezig bij het gesprek tussen de zorgondernemers en de wettelijke vertegenwoordiger van de bewoner (en de bewoner zelf). De EVV’er zorgt voor een veilige, vertrouwde omgeving en geborgenheid voor de bewoner.
• De zorgondernemer doet zo nodig lichamelijk onderzoek bij de bewoner en onderhoudt in haar functie van Verpleegkundig Specialist AGZ het contact met de huisarts en specialist ouderen geneeskunde. Zij denkt actief mee in het noodzakelijk medisch handelen ter verbetering van de kwaliteit van leven van de bewoner en biedt indien nodig 24 uur per dag verpleegkundige zorg op maat.
• Het laagdrempelige tweewekelijkse bezoek van de huisarts zorgt er voor dat zowel lichamelijke en geestelijke problemen op korte termijn besproken kunnen worden, de huisarts de bewoner zelf kan beoordelen en daarnaast de bewoners ook goed kent doordat hij ze met regelmaat ziet en bespreekt met de zorgondernemer.
Wat voegen we toe in 2025
In 2025 hebben wij ons als doel gesteld een nog hechter team te worden om zorg naar een nog hoger platform te tillen en het werk nog leuker te maken voor medewerkers. Wij denken dat deze mix voor onze bewoners een nog warmer gevoel gaat geven.
Onze interne vertrouwenspersoon gaat een opleiding volgen en een praktijkbegeleider voor stagiaires zal worden aangesteld.
Voor de welzijnsactiviteiten gaan we een medewerker aanstellen die de collega’s gaat helpen om nog meer, en een gevarieerder programma van, activiteiten aan te bieden gericht op persoonlijke behoeften.
Het bouwen van netwerken
Wonen in een Herbergier is bijzonder gewoon. Onze Herbergier staat middenin de maatschappij. Ons maatschappelijke doel is actief de verbinding opzoeken met de buitenwereld, om inclusie te bevorderen. Door integratie met de lokale gemeenschap helpen we taboes rond dementie te doorbreken en vrijwilligerswerk te stimuleren. Om de zorg zo goed mogelijk te organiseren zoeken we de samenwerking op met externe professionals en organisaties. Er is een vaste fysiotherapeut die wekelijks langskomt. Er zijn goede contacten met een ergotherapeut, periodiek overleg met de diëtiste en er zijn frequente overlegmomenten met medisch specialisten uit het plaatselijke ziekenhuis om de mentale en fysieke gezondheid te bespreken van individuele bewoners. Er is rechtstreeks contact met een SOG. Dit gebeurt fysiek en via beveiligd appcontact met de Desillo-app.
Het netwerk van de bewoner
We betrekken mantelzorgers, naasten en hun sociale omgeving zoveel mogelijk bij de zorg en begeleiding. Zo blijft de bewoner als waardevol mens deel uitmaken van de gemeenschap. Zo helpen familieleden bij de begeleiding en transport als we naar de dierentuin, de Keukenhof of het theater gaan.
4 vrijwilligers zijn actief geweest in Herbergier Tiel. Twee vrijwilligers komt elke week op woensdag in de Herbergier en doet wisselende activiteiten (zoals wandelen , gedichten lezen, muziek maken/ zingen, praatje maken, er op uit in de Betuwe enz.) met de bewoners zowel één op één als in een kleine groep.
Een andere vrijwilligster komt 1x per maand op woensdagmiddag en gaat met één van de bewoners iets gezelligs doen zoals wandelen en fietsen op de duo fiets, Koffie drinken op een terrasje ,een praatje maken op de kamer, een fotoalbum bekijken of praten over vroeger. Zij schenkt met name aandacht aan bewoners met weinig tot geen sociale contacten.
Een derde vrijwilligster komt 1 x per week iets gezelligs doen in huiselijke sfeer met de bewoners.
Verbinding met de buurt
We houden mensen met geheugenproblemen binnen de samenleving. De buitendeuren zijn open voor wie naar buiten wil. Wie naar binnen wil wordt gastvrij ontvangen. We vinden het belangrijk om de Herbergier verbonden te houden met de buurt. De plaatselijke gitaarvereniging verzorgd in onze herbergier regelmatig een uitvoering en ook een zangvereniging bezoekt ons meerdere keren per jaar.
Samenwerken aan goede zorg
We maken deel uit van een lerend netwerk met andere Herbergiers. We delen ervaringen, leren van elkaar, en blijven zoeken naar hoe we kwaliteit van zorg en leven in onze huizen samen kunnen verhogen. Wij gaan echter verder. Wij ondersteunen andere Herbergiers actief als er hulp nodig is. Verder zijn wij actief bij de BVKZ en vervullen we een rol in het testpannel van het PGB namens kleinschalige zorgorganisaties.
Om de zorg zo goed mogelijk te organiseren zoeken we de samenwerking op met externe professionals en organisaties. Er is een vaste fysiotherapeut die wekelijks langskomt. Er zijn goede contacten met een ergotherapeut, periodiek overleg met de diëtiste en er zijn frequente overlegmomenten met medisch specialisten uit het plaatselijke ziekenhuis om de mentale en fysieke gezondheid te bespreken van individuele bewoners. Dit gebeurt fysiek en met beveiligd appcontact via de Desillo-app voor overleg. De huisarts komt iedere 2 weken langs en er is halfjaarlijks een multidisciplinair overleg tussen huisarts, apotheker en onze eigen verpleegkundig specialist ouderenzorg.
Wat hebben we bereikt in 2024
- Het bedrijfsleven in Tiel en omstreken heeft een bus voor ons gesponsord. Hiermee kunnen we leuke autoritten verzorgen met onze bewoners.
- Dagelijks is er tijdens de ADL aandacht voor de huidconditie van bewoners. De focus ligt vooral op decubituspreventie. Onze medewerkers zijn bekend met de risico’s van het oplopen van decubitus. Bij bedlegerigheid worden er indien nodig passende maatregelen genomen, b.v. inzet van een AD matras In sommige gevallen wordt in overleg met AD-deskundige van het leveringsbedrijf een AD matras ter preventie aangevraagd, Er wordt wisselligging gegeven en er wordt gekeken naar de voedingstoestand van de bewoner. Bij bewoners die rolstoelafhankelijk zijn, wordt goed gekeken naar het eventuele risico op decubitus en waar nodig interventies ingezet. (bijvoorbeeld door de inzet van een speciaal AD-kussen). We zijn er trots op dat er in 2024 geen gevallen van decubitus zijn voorgekomen.
- De fysieke gezondheid van onze bewoners vinden we zeer belangrijk om een zo prettig mogelijk leven te hebben met de beperkingen die dementie kan meebrengen. Doordat wij ons actief bezig houden met de fysieke medische gezondheid van de bewoners zijn zij langer fit.
Wat voegen we toe in 2025
In 2025 gaan we de contacten uitbreiden met de lokale Rotary om te kijken op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het welzijn van onze bewoners.
Er is geïnvesteerd in verbintenis met de grootste tennisvereniging van Tiel en er is een soort “maatjes” initiatief ontstaan dat ertoe leidt dat onze bewoners bezoek krijgen van “oude bekenden”. In 2025 gaan wij dit proberen uit te bouwen.
Wij onderhouden één op één intensieve contacten met verwanten en naasten. Dit doen we bijvoorbeeld door mee te gaan bij ziekenhuis bezoek, het adviseren van hulpmiddelen het helpen met administratieve uitdagingen met PGB of belastingen en serieuze zaken als euthanasie.
Het werk organiseren
In de Herbergier zijn wij als zorgondernemers 24/7 nabij. Door de kleinschaligheid weten we wat er speelt, en weten we wat belangrijk is voor onze bewoners en hun naasten. Elke dag zijn we met elkaar in gesprek over hoe het gaat en hoe we het doen. We zien snel welke deskundigheid er nodig is, en het laagdrempelige contact vergroot de zeggenschap van zowel bewoners en naasten als medewerkers. Ook wordt er bewust gebruik gemaakt van het persoonsgebonden budget als financieringsvorm, welke toelaat om een duidelijke keuze voor de Herbergier te maken en een gelijkwaardige dialoog tussen zorgvrager en zorgaanbieder te hebben.
Onze bewoners
In onze Herbergier wonen 16 bewoners met verschillende indicaties, waaronder 4 met een indicatie VV7 en 12 met een VV5.
Onze medewerkers
Samenstelling van het team
In de Herbergier maken wij het verschil voor bewoners, we willen de bewoners echt kennen. Samen met het team van professionals staan we dagelijks klaar om goede zorg te leveren
Opleiding aantal Fte
Z-verpleegkundige 1 0,51
MBO4 Verpleegkundige 1 0,78
Verzorgende IG 8 6,56
Ziekenverzorging 2 1,11
Medewerker maatschappelijke zorg 1 0,78
3e jaars VP HBO 1 0,33
Helpende Zorg en Welzijn 9 5,33
Huishouding 3 1,64
Kok 2 1,33
anders 1 0,50
Totaal 29 18,88
Samenwerking
Elke dienst kent een verantwoordelijke voor de zorg en een verantwoordelijke voor de activiteiten. Overdag (van 7 tot 16 uur) werken 5 gediplomeerde medewerkers ondersteund door 3 stagiaires en ’s avonds tot 23 uur werken er 4 gediplomeerde medewerkers en een kok ondersteund door 1 of 2 stagiaires. Door deze indeling kan 1 medewerker zich richten op de persoonlijke verzorging van 2 bewoners. Dit waarborgt persoonsgerichte aandacht.
Tijdens onze vakantie neemt een medewerker de slaapdienst van de zorgondernemers over. Er is altijd een verpleegkundige binnen 5 minuten beschikbaar. Indien er een extra zorgvraag is kan er, naast de huisarts, rechtstreeks een beroep worden gedaan op de expertise van een SOG of verpleegkundig specialist.
Stagairs en leerlingen
Het begeleiden van bol-stagiairs (Beroeps Opleidende Leerweg) is belangrijk om verschillende redenen, zowel voor de stagiair als voor ons. De stagiair doet praktijkervaring op, ontwikkelt vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en probleemoplossend denken en kan zijn zelfvertrouwen vergroten.
Stagiairs kunnen met vernieuwende ideeën komen en een frisse energie in het team brengen.
Het is een goede manier om talent vroegtijdig te ontdekken en te binden aan de Herbergier.
En door stagiairs op te leiden, dragen we bij aan de ontwikkeling van de toekomstige beroepsbevolking. Extra ondersteuning – Hoewel stagiairs begeleiding nodig hebben, kunnen ze ook taken uitvoeren die het team ontlasten. In 2024 hebben we 11 stagiaires begeleid.
Ziekteverzuim
In 2024 bedroeg het gemiddelde ziekteverzuim in de sector zorg en welzijn 7,81%, een lichte stijging ten opzichte van 7,75% in 2023 Bij ons was het ziekteverzuim 7,4%. Net onder het landelijk gemiddelde. Ons ziekteverzuim is sterk beïnvloed door 2 langdurig zieken. Ziekte was niet werk gerelateerd.
Ratio personeel versus opbrengst
In 2024 is 75,8% van de zorginkomsten ingezet voor personeel.
Medezeggenschap bewoners en verwanten
In de Herbergier zijn de lijnen tussen alle betrokkenen kort. De bewoners, hun naasten en de medewerkers weten elkaar goed te vinden. Dit maakt de communicatie toegankelijk, maakt elk thema bespreekbaar en zorgt voor een maximaal wederzijds respect. Tijdens groepsbijeenkomsten en individuele gesprekken is er zowel voor de bewoners en hun wettelijk vertegenwoordigers altijd de mogelijkheid om input te leveren en zo mede richting te geven aan de zorg voor kwaliteit van leven.
Medezeggenschap medewerkers
Een goede samenwerking tussen en met verschillende (in)formele zorg disciplines is essentieel voor goede zorg. Multidisciplinair overleg en casuïstiekbespreking zijn belangrijk voor een goede samenwerking en gezamenlijke uitvoering.
Bij Herbergier Tiel hebben we middels een theoretische scholing een leergang doorlopen over dementie. Hieraan namen alle medewerkers deel. Iedere 6 weken werd er een reflectiebijeenkomst gehouden waarin de theorie gekoppeld werd aan de bewoners. Op deze wijze werden de medewerkers betrokken bij het organiseren van de zorg en beleid.
Inzet hulpmiddelen
Persoonsgerichte zorg staat voorop in onze Herbergier en evt. hulpmiddelen en technologie kunnen dit ondersteunen. Wij doen dit op de volgende manier: Wij gebruiken babyfoons in de nacht en we hebben een elektronische deurbel met camera om de eigen regie en vrijheid van de bewoners te bevorderen. Ook hebben sommige bewoners een GPS horloge, een GPS systeem waardoor bewoners zich vrij voelen om zelfstandig op pad te gaan. Er is voor iedereen wifi binnen het pand, zodat onze bewoners verbonden blijven met hun naasten.
Wat hebben we bereikt in 2024
Het is fijn om te zien dat meerdere bewoners met de gebodenhulpmiddelen min of meer zelfstandig erop uit kunnen gaan terwijl goed in beeld hebben waar de bewoner zich buiten de Herbergier bevindt. Het gebruik maken van tablets stelt de bewoner in staat met familie te beeldbellen. Op deze wijze kan het contact met familie goed worden behouden. Ook als deze niet altijd in staat is regelmatig op bezoek te komen.
Wat voegen we toe in 2025
Door middel van tablets en een vaste PC is zorgrapportage voor iedereen toegankelijk. We gaan vol inzetten op het zo actueel mogelijk bijwerken van bewoner dossiers zodat de zorg zo gericht en persoonlijk mogelijk wordt gemaakt.
Leren en ontwikkelen
Ons streven is dat de bewoner zo lang kan blijven leven zoals thuis en wonen in een herkenbare, geborgen en warme omgeving. Om dit te bereiken blijven we leren, om te beginnen leren van elkaar. Het faciliteren en in hun kracht zetten van de medewerkers is de primaire taak van ons als zorgondernemers. Wij zorgen voor voldoende ondersteuning en bieden ook de mogelijkheid tot het volgen van opleiding en scholing. Ook wij als zorgondernemers grijpen kansen aan om ons te ontwikkelen door trainingen en cursussen te volgen. Wij willen een lerende organisatie zijn en blijven.
Leren in de Herbergier
Wij stimuleren onze medewerkers en onszelf om te blijven leren en ontwikkelen. Dit doen wij op de volgende manier:
Iedere medewerker wordt in zijn ontwikkeling gevolgd middels formele voortgangsgesprekken en frequent informeel overleg. Medewerkers worden nadrukkelijk gestimuleerd vervolgopleidingen te volgen. Van de 29 medewerkers volgen er 12 een meerjarige zorgopleiding naast het werk. Alle medewerkers worden geacht te participeren in door ons uitgekozen leergangen op het gebied van ouderenzorg
Leren buiten de Herbergier
Wij zijn aangesloten bij de vereniging van Herbergiers en onderdeel van de franchiseorganisatie De Drie Notenboomen. Wij bezoeken onder andere themadagen, regiolunches, en maken deel uit van een lerend netwerk.
Wat hebben we bereikt in 2024
We hebben in 2024 alle medewerkers een leergang aangeboden van Bergsma en de Boer getiteld “U woont nu hier”. Hierbij hebben we thema’s besproken als normen en waarden van hulpverleners: (meenemen of thuislaten) en wat verstaan we onder persoonsgericht werken.
Wat voegen we toe in 2025
De focus gaat gelegd worden op goed rapporteren volgens een methodische systematiek. Verder gaan we kijken hoe wij multidisciplinair van elkaar kunnen leren.
Inzicht in kwaliteit
We vinden het belangrijk om regelmatig met bewoners en naasten te evalueren wat goede zorg en kwaliteit van zorg is. We monitoren de kwaliteit van zorg om vast te stellen of deze verbeterd moet worden. Wij hebben als Herbergiers een kwaliteitscyclus. De uitkomsten gebruiken we om continue te blijven verbeteren. Binnen de Herbergier hebben we een Raad van Toezicht. De Rvt houdt intern toezicht vanuit een gelijkwaardige samenwerking. Ze houden ons scherp, denken mee, en zijn ons klankbord.
Jaarlijks laten wij onderzoeken wat de tevredenheid is binnen onze Herbergier. Wij werken hiervoor samen met onderzoeksbureau NewCom Research & Consultancy. Via een vragenlijst de wettelijk vertegenwoordigers aangeven wat zij vinden van de zorg, de communicatie, activiteiten, inspraak en andere onderwerpen.
