In Herbergier Dussen is het werk geen dag hetzelfde

Herbergier Dussen - medewerker met bewoner
Werken

Bij de Herbergier van Paul en Monique Sassen in Dussen wordt zorg verleend aan ouderen met geheugenproblemen: 'Samen met een veelzijdig team van medewerkers steken we tijd in datgene wat onze gasten nodig hebben: warmte, liefde, aandacht en respect. Er is nog zoveel dat wél kan,' vertelt het zorgkoppel. Dankzij de huiselijke omgeving blijven ze ver weg van het gevoel van een ‘instelling’. Geen protocol, maar menselijkheid zet er de toon.

De Herbergier ligt aan de Dorpsstraat in het gezellige Noord-Brabantse Dussen. Het gebouw, een voormalige school, biedt een fijne plek voor bewoners. In de ruime tuin genieten zij van de natuur en het gezelschap van dieren. Medewerkers en bewoners ondernemen regelmatig leuke activiteiten, zowel binnen als buiten. Herbergier Dussen heeft momenteel ruimte voor nieuwe collega's. 


 
Gelijkwaardig en gastvrij

‘Geen dag is hier hetzelfde’, begint Edith. Ze verzorgt de ouderen van Herbergier Dussen al ruim dertien jaar. ‘We noemen ze bewust geen bewoners, maar gasten, omdat we weg willen blijven bij het idee van een “instelling”. Het woord “gasten” suggereert dat we het de ouderen zo veel mogelijk naar de zin willen maken – en dat is ook zo.’

Edith is één van de medewerkers van Herbergier Dussen. Ze is onderdeel van een hecht en zelfsturend team. Het zorgkoppel vertelt: 'Ons team bestaat uit bijzondere mensen met verschillende achtergronden in de zorg: verzorgenden IG, helpenden en medewerkers die in hun persoonlijke leven ervaring hebben met mensen met een vorm van geheugenverlies.' Paul vervolgt: ‘We vertrouwen ons personeel: ze krijgen alle ruimte om het op hún manier te doen. De belangrijkste boodschap die we meegeven, is dat ze allemaal gelijkwaardig aan elkaar zijn. Onderling, maar ook in relatie tot de gasten.’

Frisse start

‘Voor een dagdienst start je vaak iets voor zevenen’, zegt Edith. ‘Je drinkt een kop koffie en praat even bij met de nachtdienst. De gasten verblijven op drie verschillende gangen waarvan elke collega er een onder z’n hoede neemt. Eerst lezen we ons even in, waarna we rond kwart over zeven een eerste ronde langs de kamers maken: zijn er al mensen wakker? We checken of ze al willen opstaan. Dat mogen ze helemaal zelf weten, niemand hoeft uit bed als ze daar geen zin in hebben.’

Samen de hort op

‘Om half elf is het koffietijd’, gaat ze verder. ‘Als er genoeg animo is, gaan we er vervolgens op uit voor een leuk uitstapje. Dat soort plannen ontstaan vaak spontaan, dan maken we bijvoorbeeld een tripje naar het tuincentrum. Daar scharrelen we wat rond, zoeken we een plantje uit en iets na twaalven stappen we weer in de auto om naar huis te gaan. Nadat we hebben geluncht, gaat iedereen z’n eigen gang: de een doet een dutje in z’n luie stoel, anderen nemen we mee naar buiten. Tegen drieën zit mijn dienst erop en neemt de avondploeg het over.’

Vertrouwen op gevoel

Monique vertelt: ‘Het allerbelangrijkste is dat de gasten vertrouwd met je raken. Uiteindelijk doe je je werk dan ook met plezier en zelfverzekerdheid. Natuurlijk zijn diploma’s nodig, maar wij vinden dat je geen mensen kunt verzorgen als ze zich niet veilig bij je voelen. Wanneer daar sprake van is, voel je dat vaak wel aan.’

Bijzonder gewoon

Dat ouderen met geheugenproblemen zich laten leiden door hun gevoel, is precies wat het werk voor Edith zo mooi maakt. ‘Het zit in de kleine dingen: een knuffel, een bedankje omdat we voor ze hebben gekookt of hoe ze soms zingend de dag beginnen.’ Monique vult aan: ‘Als je beredenering wegvalt, moét je op je gevoel vertrouwen. Het is fijn dat wij dan een veilig thuis kunnen bieden.’

Werken in Herbergier Dussen? Dat kan! 

Wil jij ook het verschil maken in de ouderenzorg? Herbergier Dussen zoekt nieuwe collega’s! Bekijk op www.herbergier.nl/dussen de openstaande vacatures.  

 

Delen: