•  
  •  
  •  

Onze Herbergier is in 2010 van start gegaan omdat wij vonden dat de zorg voor mensen met een zorgvraag moet bulken van persoonlijke aandacht en zo min mogelijk gestuurd mag worden door bureaucratie.

Dit doen wij door een warm en liefdevol thuis te bieden waarin ieder zichzelf mag zijn. Vanuit onze passie voor onze bewoners bestieren we een groot woonhuis waarin we samen het leven nemen zoals het komt. Als eigenaren wonen we in hetzelfde pand omdat wij optimaal betrokken kunnen en willen zijn in de directe nabijheid van onze medebewoners, onze huisgenoten.

Bewoners hebben als gemeenschappelijke overeenkomst dat thuis wonen minder goed gaat en daarom in aanmerking komen voor 24-uurs zorg middels een indicatie van het CIZ.

 

Vrijheid van leven

In onze Herbergier bieden wij mensen met een geheugenprobleem een huis waar ze fijn kunnen wonen. Onze visie is dat de bewoners zo veel mogelijk het leven voort kunnen zetten zoals ze het thuis gewend waren binnen de mogelijkheden die zij hebben. Het uitgangspunt: wat kunnen de mensen nog wel en hoe kunnen we eenieder zo veel mogelijk meenemen in het gewone leven. Het leven wordt niet aangepast aan de zorg, maar wij passen ons aan naar de bewoner. Het welzijn en ritme van de bewoners staat voorop, gezellig samen genieten van het leven. Het doel is om samen met de bewoners een huishouden te runnen, samen het leven te leven.

Ook al is iemand in de war, dat geeft niet meteen reden om iemand dan te beperken in zijn of haar vrijheid. We moeten er alles aan doen om mensen met dementie een zo vrij mogelijk leven te bieden.

Leven in vrijheid betekent, naast bewegingsvrijheid, nog veel meer. Het betekent bijvoorbeeld ook dat bewoners zelf kunnen kiezen of ze willen uitslapen of niet, zelf kunnen kiezen wat ze op de boterham willen, zelf kunnen zelf bepalen hoe zij hun dag indelen en ga zo maar door. En natuurlijk is dat een zoektocht, want iedere bewoner heeft zijn of haar eigen verhaal en daarmee ook zijn of haar specifieke zorgvraag.  In onze visie zit het juist in de kleine dingen; samen een liedje zingen, een knuffel, een gesprekje een wandeling, gewoon jezelf kunnen zijn binnen de mogelijkheden van je geheugenproblemen!

 

Het pand

De Herbergier ligt in het plaatsje Terborg, een fraai stukje van de Achterhoek, en direct op steenworp afstand van het gezellige centrum. Hierdoor zijn de winkels en terrasjes op loopafstand. Aan de achterzijde van de Herbergier is een mooie tuin aangelegd met een ruim terras waar voor de bewoners op elk moment van het jaar iets te beleven en zien valt.

Het monumentale gebouw waarin de Herbergier gevestigd is stamt uit 1891. Het aanzien van buiten is zo veel mogelijk behouden wat het pand een karakteristiek uiterlijk geeft. Van binnen is het geheel verbouwd en beschikt het over verschillende kamers, een gemeenschappelijke woonkamer en tv kamer en een gezamenlijke keuken. Daarbij is het pand voorzien van een lift, en toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Ook is er een aparte woonruimte voor ons als eigenaren.

Door de unieke bouw van ons pand zijn al onze 16 kamers verschillend qua grote, vorm en ligging. Vrijwel alle kamers zijn voorzien van een eigen toilet/badkamer. Enkele kamers zijn voorzien van een toilet en wastafel. Deze kamers maken voor de douche gebruik van de algemene badkamer, waar deze ook aan grenzen. 

 

Ons team

Ons team is heel divers en bestaat uit verzorgenden (IG), helpende +, huishoudelijk medewerkers, keuken medewerkers, een klusjesman en ook medewerkers die geen zorgachtergrond hebben. Hun grootste gemene deler is dat zij allen een warm hart hebben voor de mensen die bij ons wonen. In totaal werken er 31 medewerkers, met soms een paar stagiaires die in aanleg boventallig zijn. (Hiermee komen wij ruim boven de Landelijke norm van ong. 1,3 a 1,5 medewerkers per 8 bewoners. Zie de CPI notitie “bezettingsnorm in de verpleeghuiszorg”)

Dit zorgt ervoor dat er veel tijd en echte aandacht voor de bewoners is. Ons team kent onze bewoners en weten waar ze van houden, weten wat ze boeit en wat ze nodig hebben om samen een fijne dag kunnen beleven.

De ondernemers 
Wij, Han & Katja Brom, wonen als eigenaren zelf ook in het pand en daardoor zijn we ook goed op de hoogte hoe het gaat met de bewoners en hun veranderingen. Zij zijn immers onze huisgenoten! Wij vinden het belangrijk om een vast aanspreekpunt te zijn voor familieleden of wettelijk vertegenwoordigers. Han heeft vele jaren gewerkt als hoofd bedrijfsbeveiliging van een grote multinational en daarnaast gaf hij ook instructie op een brandweer-trainingcentrum. Later was Han werkzaam bij een brandbeveiligings- en adviesbureau. Hierbij stond de omgang voor en door mensen voorop. Katja is speciaal verpleegkundige Geriatrie en Gerontologie en al lange tijd werkzaam in de zorg. Vroeger bij diverse zorginstellingen, totdat ze in 2010 ging werken bij de herbergier Terborg. Daar is zij vrijwel vanaf de opstart bij betrokken geweest. Dit sloot zo veel beter aan bij haar beleving van hoe “zorg” zou kunnen worden verleend en beleefd. Vanaf 2015 zijn wij eigenaar van Herbergier Terborg.

Herbergier Terborg

Hoofdstraat 98
7061 CM Terborg
Nederland
Heeft u vragen of bent u benieuwd naar onze Herbergier? Neem gerust contact op:
0315-326449 (huiskamer)
Vestigingen

Kosten wonen Herbergier

Wat zijn de kosten van het wonen in Herbergier Terborg?

Geheugenproblemen kunnen iedereen overkomen, ongeacht wie je bent of waar je...Lees meer

Herbergier Terborg
Vestigingen

Aanmelden, Inclusie- en exclusiecriteria

Aanmelden, Inclusie- en exclusiecriteria

 

Aanmelden

Het is belangrijk dat een nieuwe bewoner in onze groep...Lees meer

Herbergier Terborg
Vestigingen

De Essentie

De Essentie van Herbergier Terborg

Herbergier Terborg is een kleinschalige woonvorm voor mensen met geheugenproblemen (vaak een vorm van...Lees meer

Herbergier Terborg
Vestigingen

Publicaties : Kwaliteitsverslagen en plannen

Publicaties: Kwaliteitsverslagen en plannen

Herbergier Terborg hecht veel waarde aan kwalititeit. In de onderstaande kwaliteitsverslagen...Lees meer

Herbergier Terborg

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich gehoord voelt, zeker in het geval van onenigheid. Als u ontevreden bent of het ergens niet mee eens bent, laat het ons dan zeker weten. Zo kunnen we kijken of we er samen uit komen.

Voelt u zich alsnog niet gehoord of komen we er onderling niet uit, dan beschikken wij over een klachtenregeling die voldoet aan de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Heeft u een klacht? Dan kunt u contact opnemen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris via herbergier@meld-het.nu.